Vissen in nood gered

Vrijdag, 10 augustus 2018

Op dinsdag 7 augustus tegen het eind van de middag bereikte ons het verzoek om te komen helpen met het redden van vis. Door een voorbijganger (naam niet bekend) was een noodsituatie met mogelijk veel vis gemeld.

Wat was er aan de hand. De beek Markgraven, net buiten Almelo, was drooggevallen. Onder de brug over de Markgraven, in de Ootmarsumsestraat, was water blijven staan en daarin bevond zich zo op het oog veel vis. Die konden geen kant meer op.
Medewerkers van waterschap Vechtstromen stelden bovendien vast dat het zuurstofgehalte van het water erg laag was en dat er al sprake was van vissterfte. De vis kon alleen gered worden door ze weg te vangen. Maar dat zou geen eenvoudige klus worden omdat in het betreffende water erg veel puin ligt en er daarom niet goed met een schepnet gevist kon worden. Daar was onvoldoende ruimte voor.

Sportvisserij Oost-Nederland en de Almelose Hengelsport Vereniging Vislust werden door Vechtstromen geïnformeerd, er werd een loonwerker (firma Dekker uit Vriezenveen) ingeschakeld en er werd een elektrovisser ingeschakeld, Anton van Triest (visserijkundig onderzoek). Om half zeven ’s-avonds waren mensen en materieel aanwezig. Een ook veel mensen uit de buurt die een handje kwamen helpen. Met behulp van een korte elektrische puls werd de vis verdoofd en kon worden geschept. Vervolgens werden ze gespoeld in schoon water en in een tank met zuurstofrijk water geplaatst. Om uiteindelijk in de bovenloop van dezelfde beek, waar nog voldoende zuurstofrijk water was, te worden terug gezet. Het ging om vele kilo’s vis, in aantallen zeker duizend of meer. Van karper tot zeelt, van paling tot kleine moddelkruiper, voorn, blei en brasem, snoek, baars. Een mooie actie met hulp van veel mensen. Allemaal bedankt.

Op de foto hieronder drie kinderen uit de buurt die enthousiast mee hebben geholpen en als dank daarvoor een mooie pet het gekregen van waterschap Vechtstromen.