"Vissen is zo gaaf"

Maandag, 5 juli 2021

Bondscoach Lizette Beunders uit Neede zoekt in Almelo talent voor Nederlands vrouwenteam karpervissen: ‘Er is niets mooiers’ Als er een pieper afgaat, dan hangt er een karper aan het haakje. De Needse bondscoach Lizette Beunders van het Nederlands vrouwenteam Karpervissen zoekt in Almelo naar nieuw talent. „Vissen is zo gaaf!” Uit: TC Tubantia 5-7-2021 Tom van den Berg

Mede omdat het WK niet doorging houdt Lizette Beunders uit Neede een openbaar trainingsweekend voor haar vrouwenteam karpervissen. Ze hoopt zo nieuw talent aan te trekken. Twee vrouwen uit Brabant, twee uit Zeeland en één uit Drenthe zijn afgekomen op de visvijver in Almelo. Allemaal bevestigen ze dat vrouwen in de hengelsport in de minderheid zijn, dat ze wel eens gek worden aangekeken door vissende mannen, maar dat ze heus niet voor hen hoeven onder te doen.

Carina Koekkoek (midden) en Priscilla Witte uit het Zeeuwse Axel krijgen tips van bondscoach Lizette Beunders (links) tijdens een trainingsweekeinde karpervissen aan de Dollegoorvijver in Almelo. © Reinier van Willigen

Werken aan teambuilding

Beunders missie is zoveel mogelijk vrouwen laten zien hoe gaaf vissen is. De techniek van het vissen verbeteren is een punt van aandacht, maar meer nog werkt Beunders aan teambuilding. „Dat aspect was voor verbetering vatbaar”, zegt ze. „Juist omdat je als team optreedt bij toernooien. Je vist met drie koppels, terwijl er de drie reserves ook een rol hebben. Die houden onder meer de concurrentie in de gaten: welke lijnen gebruiken zij, gebruiken ze weinig of veel voer, dat soort dingen. Dan is communicatie erg belangrijk.”

Mooiste dat er is

Bij Vislust wordt enthousiast gereageerd op de komst van het Nederlandse vrouwenteam. Richard Melissen treedt op als gastheer. Hij is het hele weekeinde aanwezig om waar nodig te helpen. „Hopelijk trekt het vrouwen en meisjes over de streep”, zegt hij. „Al is vissen een sport voor iedereen, jong en oud, man en vrouw. De rust, actief zijn in de natuur en het competitie-element, ik vind het allemaal schitterend.”

Buitenmens

De vrouwen die opdagen zijn verslingerend aan de hengelsport. Er zijn deelneemsters uit heel Nederland. Ze kijken op naar Beunders die met haar vrouw Bianca Venema een succesvol duo vormt. De twee winnen onder meer in 2013 op het Italiaanse Lago di Bolsena de World Carp Classic, een vijfdaagse viswedstrijd. „Door Bianca ging ik vissen. Ze wilde tien jaar geleden haar visspullen verkopen, maar ik wilde het als echt buitenmens ook wel eens proberen. Bianca is zelf een heel goede karpervisser en ik raakt er eveneens aan verslingerd”, aldus Beunders.

Bondscoach Lizette Beunders (links) uit Neede en team lid Daniëlle van Veen-Smits van het Nationaal vrouwenteam karpervissen, in overleg over het materiaal © Reinier van Willigen

Niet schrikken van een spin

Ze speurt steeds naar vrouwen die mogelijk een plekje in de nationale selectie verdienen of daar aan willen werken. „Die weten dat je niet moet schrikken van een spin of een muis voor je neus. Je bent wel echt buiten, in je tentje aan het water. Als je zoals ik van de buitenlucht houdt, dan is er niets mooiers.” Van slapen komt dan soms weinig terecht, is de ervaring. Als er maar één piepje klinkt, dan staan ze gelijk aan de waterkant om de karper binnen te halen.