Vissterfte vijver Beethovenlaan

Woensdag, 6 juni 2018

Op 1 juni en op 2 juni kreeg uw vereniging een melding over vissterfte in de vijver aan de Beethovenlaan. Hoe ontstaat vissterfte en wat te doen in een dergelijke situatie.

Wat te doen bij vissterfte

Allereerst dient in het waterschap Vechtstromen in kennis te worden gesteld. Het waterschap heeft een calamiteitennummer dat 24 uur per dag en 7 dagen per week gebeld kan worden. Klik hier.

Mogelijke oorzaken van vissterfte

(bron Sportvisserij Nederland)

Het is dit jaar een warm voorjaar met hoge temperaturen die zelfs tot records leiden. Heerlijk visweer, maar soms leidt het zomerse weer tot problemen met de visstand. De eerste zomersterftes zijn helaas alweer gemeld! Om hengelsportverenigingen te helpen dit probleem te voorkomen geeft Sportvisserij Nederland twee infobladen uit, waarin dit fenomeen nader wordt toegelicht.

Zomersterfte is een (vaak plotseling) optredende vissterfte, veroorzaakt door slechte milieuomstandigheden die direct of indirect het gevolg zijn van extreem warm weer, al dan niet gevolgd door hevig onweer.

De oplosbaarheid van zuurstof neemt af bij een stijgende watertemperatuur, waardoor wateren tijdens de zomer vaak minder zuurstof bevatten dan tijdens de winter. Als koudbloedig dier heeft een vis in de zomer echter een snellere stofwisseling dan in de winter, waardoor een grotere zuurstofbehoefte bestaat. Hierdoor kan juist in de zomermaanden een verlaging van het zuurstofgehalte snel tot problemen leiden.

De slechte milieuomstandigheden worden vaak als gevolg van de zuurstofconsumptie door bacteriƫn die organisch materiaal afbreken verder versterkt. Zomersterfte treedt dan ook meestal op in kleinere (vaak afgesloten) ondiepe wateren met een veen of modderbodem, waar bij de afbraak van bodemmateriaal veel zuurstof uit het water wordt verbruikt.

In bijgevoegde documenten kun je verder inzoomen op deze problematiek.