Vliegvissen in de Saale (2021)

Vliegvissen in de Saale

Forellen, beverratten, mooi weer en veel plezier

Jaarlijkse vliegvistrip

In augustus 2021 hebben de vliegvissers van Vislust weer van de jaarlijkse meerdaagse vliegvistrip kunnen genieten. Ondanks corona kon deze doorgaan, omdat alle deelnemers de nodige prikken hadden gehad. Het is elk jaar weer de vraag waar de reis naartoe gaat. Dit keer hadden we gekozen voor het mooie riviertje de Saale in Duitsland, waarover later meer. Het was overigens niet de eerste keer dat we de Saale zouden bezoeken, dus we wisten wat we mochten verwachten. Wat je niet kunt plannen is het weer. En we vielen met de neus in de boter. Prachtig mild nazomerweer, niet te koud, niet te warm en bovendien droog. Eigenlijk zat alles mee op deze trip, dat heb je soms. Misschien kwam dat wel omdat de commissie vliegvissen dit jaar haar 40-jarig bestaan viert. Wie zal het zeggen.

De SaaleDe Saale

De Saale is een zijrivier van de Elbe. Met een lengte van meer dan 400 kilometer stroomt ze achtereenvolgens door Beieren, Thüringen en Sachsen-Anhalt. Om uiteindelijk uit te monden in de Elbe.

Wij hebben gevist in de omgeving van Saalfeld. Op het kaartje is te zien dat deze stad vrij ver stroomopwaarts ligt. Dit gedeelte van de rivier is erg interessant voor de vliegvisserij, omdat de leefomstandigheden voor forel en vlagzalm er optimaal zijn. Verder stroomafwaarts tref je deze vissoorten veel minder aan. Vlagzalm zit er overigens niet meer zoveel sinds aalscholvers in grote aantallen de Saale hebben weten te vinden. Incidenteel wordt er nog een vlagzalm gehaakt, maar het bestand is geen schim meer van wat het ooit was. Forel zit er daarentegen in overvloed. Dat is mede te danken aan het regelmatig uitzetten van nieuwe vis, maar ook aan de bescherming van opgroeigebieden voor jong broed.

Uitzicht over de Saale

De Saale is een prachtige rivier met glashelder water, omgeven door bomen. Als je met je waadpak aan tot je middel in de stevige stroming staat, dan geniet je al voor je ook maar een vis gevangen hebt. IJsvogeltjes en waterspreeuwen kom je regelmatig tegen. Soms is het even schrikken als er een beverrat op zijn dooie akkertje langs zwemt. Gelukkig zijn ze ondanks hun megatanden banger voor ons dan andersom.

beverratten

Goed gevangen

De Saale heeft een goed visbestand. Maar dat wil niet zeggen dat het altijd makkelijk is forel te vangen. Het is de kunst om er achter te komen waar de forel op aast. Als je in je vliegendoos een imitatie hebt van de vliegjes, die op dat moment aanwezig zijn en door de forel worden bejaagd, dan stijgen je kansen. Als de forel aan de oppervlakte aast, dan zie je vaak vrij snel wat ze pakken. Als ze onder water jagen is het vaak lastiger. Dan zie je soms helemaal niks. Proberen is in alle gevallen de boodschap. En als het niet werkt probeer je wat anders.
Gelukkig lukte het vrij aardig om de forellen te verleiden, al was het soms moeilijk de hele kleine vliegjes (een paar millimeter groot) te imiteren. Zelfs een enkele vlagzalm kwam tijdelijk in het netje. Allemaal prachtige, onbeschadigde en sterke vissen.

Een forel die zich niet snel gewonnen gaf.

één van de weinige vlagzalmen

Vliegvissers kunnen een enorme boom opzetten over allerlei verschillende kunstvliegen. Het aantal soorten kunstvliegen is dan ook bijna niet te tellen. Dus het is niet mogelijk om hier een volledig overzicht te geven van de vliegen, waarmee je op de Saale zou kunnen vissen. Maar om een idee te geven toch maar een paar foto’s van vliegen, die het goed deden. De foto’s geven de vliegen sterk vergroot weer. De werkelijke lengte is iets meer dan een centimeter.

Deze zogeheten nimf is verzwaard en wordt diep gevist.
De haakpunt wijst daarom bewust naar boven.

Deze droge vlieg wordt drijvend aan de oppervlakte gevist.
Voor gebruik invetten.

Altijd gezellig die vliegvissers!

De visdagen duurden van half negen ‘s ochtends tot half negen ’s avonds. Dan gaat in augustus het grote licht weer uit. Maar dat is twaalf uur vissen en dat begint op werken te lijken. Dus namen we als onderbreking ook de tijd voor een goede lunch en een stevige avondmaaltijd. En natuurlijk mag het best gezellig zijn als je aan het einde van de dag samen een biertje pakt. En gezellig was het.
Wie ook eens kennis wil maken met de vliegvisserij en met ons vliegvissers, die is op de tweede dinsdag van de maand van harte welkom in het clubgebouw (juli en augustus uitgezonderd). Bij ons mag alles, als het maar leuk is!

Namens de commissie vliegvissen
Erik Hakkert